En av Norrköpings, och Sveriges, äldsta bilåterförsäljare

Av admin
Nyheter
10 Dec 2013
1094 Läsningar

Norrköpings, och en av Sveriges, äldsta bilåterförsäljare är Zetterbloms Bil AB. Företaget som är ett familjeföretag leds idag av Fredrik Zetterblom, 49 år. Fredrik började i företaget direkt efter att han gjort lumpen 1984, då var hans far den som ledde verksamheten.

entreprenor

För Fredrik var det självklart att börja jobba i familjeföretaget, han hade inga andra seriösa funderingar eller alternativ, han kände tidigt intresse för företagande och gillade bilbranschen.

Hur får man då ett företag att fungera från generation till generation? I grunden måste det finnas ett långsiktigt tänkande och en tro på det man gör. Det svåra är nog att inte ställa för stora krav på den senaste generationen, det vill säga på de barn som är de som teoretiskt kan bli aktuella att ta över. Att tvinga in en ny generation fungerar sannolikt inte, intresset måste vara äkta och komma underifrån.

Långsiktigt företagande är dessutom inget som bara ska relateras till ägaren. Det långsiktiga ligger ju också i att ge arbetstillfällen och att bedriva verksamheten som sådan år efter år.

När det gäller Zetterbloms så har det som, för alla andra företag, varit både framgångar och motgångar.
– Men det är ju så det är, dessutom så triggas man av själva tävlingssituationen, att lyckas lösa ett problem och vända det till något positivt, det är en angenäm känsla, berättar Fredrik. Man behöver inte alltid vinna, men det är kul att vara med i toppen.
Fredrik har haft en lång läroprocess inom företaget och har haft lång tid att växa in i ledarrollen.
– Jag har tyckt att det har varit både kul och bra att ha jobbat tillsammans med pappa under så många år, fortsätter Fredrik.
Fredrik har haft de flesta uppgifter man kan ha i företaget. Det är också det som han uppskattat, just helheten från ax till limpa. Han började på kundmottagning och lager och har efterhand övergått till försäljning och företagsledning.

Under åren har företaget varit återförsäljare för flera olika bilmärken, bland annat Renault, Fiat, British Leyland till dagens märken Citroen och Mitsubishi. I november 2013 utökar Zetterbloms sitt utbud genom att bli återförsäljare för Mazda. En ny satsning som man hoppas ska ge företaget en ytterligare skjuts framåt.

Fastigheten där företaget bedriver sin verksamhet har utvecklingspotential, det finns ytor att bygga på.
– Det finns ännu inga planer på det, jag är en ganska försiktig general, säger Fredrik. Men det är klart att det finns tankar och förhoppningar inför framtiden.

Det blir dock inga flera arbetstillfällen, i alla fall inte i ett första skede.
¬– Vi klarar av att hantera ytterligare ett varumärke med nuvarande organisation, förklarar Fredrik. Det som måste till är kompetensutveckling, både för försäljarorganisationen som för service- och verkstadspersonalen. Filosofin på företaget är att alla skall kunna arbeta brett. För säljorganisationen innebär det att man säljer alla de bilmärken som företaget har i sitt utbud. Även när det gäller företagsförsäljning eller försäljning till privatkunder så har man valt att inte jobba uppdelat.

Däremot så jobbar vi så att vi hjälper varandra, och då handlar det mer om att tillsammans erbjuda maximalt med erfarenhet och kompetens, avslutar Fredrik.

Text och foto: Mats Turesson

Comments

comments